Saturday 12 November 2011

အစၥလာမ္သာသနာသည္ ဓါးမုိး၍ျဖန္႔ခ်ီခ႔ဲသေလာ(၃)

အစၥလာမ္သာသနာသည္ ဓါးမုိး၍ျဖန္႔ခ်ီခ႔ဲသေလာ(၃)

အြတ္စမာန္းအိဗ္ႏုအဖ္ဖားန္ (ေအဒီ ၆၄၄)

မြတ္စလင္မ္အမ်ားစု၏ ဆႏၵအားျဖင့္ အြတ္စမာန္းအိဗ္ႏုအဖ္ဖားန္သမၼတျဖစ္လာသည္။ သူ၏အုပ္ခ်ဳပ္မႈ သက္တမ္း ပထမေျခာက္ႏွစ္အတြင္း မြတ္စလင္မ္အသိုက္အၿမံဳႀကီးမွာဘိုင္ ဇင္တိုင္း အင္ပါယာမွ ဆိုက္ပရပ္စ္၊ ေျမထဲပင္လယ္ အေရွ႕ပိုင္း၊ ေျမာက္အာဖရိက ထရီပိုလီ (ယခုအေခၚလစ္ဗ်ား)ႏွင္႔ အာေမးနီးယားမွ ေကာ့ေကးဆပ္၊ အီရန္ႏိုင္ငံ ေအာ့စပ္ျမစ္ တစ္ ေလွ်ာက္၊ အာဖ ဂန္ႏိုင္ငံ၊ အီရတ္ႏွင့္ အိႏ္ၵိယတိုက္ငယ္ ဆင္းဒ္ျပည္နယ္အထိ အစၥလာမ္ သာ သနာကုိ လက္ခံလာသူမ်ားျပား က်ယ္ျပန္႔ဖြံ႔ၿဖိဳးလာခဲ့သည္။

မိုအာေ၀ယာ (ေအဒီ ၆၆၁ - ၆၈၀)ေခတ္အစၥလာမ္သာသနာ

သူ၏အုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုစံသည္ သမၼတအြမၼရ္၏အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံကဲ့သို႔ျဖစ္၍ အြမၼရ္၏လမ္းစဥ္အတိုင္း ပံုေဖၚေဆာင္ ရြက္ခဲ့ သည္။ သူ၏ထူးျခားခ်က္မွာ ရွိၿပီးသားနယ္ေျမမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားကို သာ ႏိုင္ ႏိုင္နင္းနင္းအုပ္ခ်ဳပ္ ႏိုင္ရန္ ဦးစား ေပးခဲ့၍၊ ခိုလႈံပူးေပါင္းလာမည့္ နယ္ေျမအသစ္ မ်ား၊ အစၥလာမ္သာသနာသို႔ အသစ္၀င္ ေရာက္လာရန္ ေဆာင္ ရြက္မႈမ်ားကို ဦးစားမေပးခဲ့ ေခ်။ (မုိအာေ၀ ယာအပါအ၀င္သူ၏သားေျမးမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေသာေခတ္ကုိ အုိမုိက္ယာ) အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးေခတ္ဟုေဖၚဆုိသည္။

အုိမုိက္ယာမင္းဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ ခ်ိန္(၄၅)ႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း ၄င္းတုိ႔၏ေနာက္ပုိင္းဆက္ လက္အုပ္ခ်ဳပ္ခ႔ဲေသာ (အ ဘာစီယာ) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခတ္(၁၃၅)ႏွစ္တြင္ လည္းေကာင္းအစၥ လာမ္သာ သနာသို႔ အသစ္ ၀င္ ေရာက္လာရန္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ဦးစားမေပးခဲ့ေခ်။ သုိ႔ပါ လွ်က္လည္း အစၥလာမ္သာသနာသုိ႔ ၀င္ ေရာက္လာသည္မ်ားသည္ ရပ္တန္႔သြား သည္ဟူ မရွိခ႔ဲေပ။

ယၡဳတင္ျပခ႔ဲေသာ အစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားမွာ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ေခတ္ႏွင္႔ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ ရာ၀န္းက်င္ သာ ကြာ ျခားေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မ်ားျဖစ္သည္။

မြန္ဂုိတာတာမ်ားေခတ္အစၥလာမ္သာသနာ

ေအဒီ၁၂၃၁တြင္ မြန္ဂုိမ်ားသည္ မြတ္စလင္(မ္)မ်ား၏ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားကုိ တစ္ၿမိဳ႕ၿပီးတစ္ၿမိဳ႕ သိမ္းပုိက္ဖ်က္ဆီးခဲ့၍ ဘုိခါရာၿမိဳ႕သည္ အုတ္က်ိဳးမ်ားအျဖစ္သာ က်န္ရွိခဲ့သည္။ ဘဂၢဒက္္္ ၿမိဳ႕သည္ လည္း မြန္ဂုိမ်ား၏ လက္သို႔က် ေရာက္ခဲ့ရသည္။ ဘဂၢဒက္္္ၿမိဳ႕သို႔ မြန္ဂုိတာတာ မ်ား က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ရာတြင္ လမ္းမမ်ား ေပၚ၌ အေလာင္း မ်ားမွာ ျမင္မေကာင္းႏုိင္ ေလာက္ ေအာင္စုၿပဳံ၍ ရွိေနခဲ့သည္။ မ်ားစြာေသာ မြတ္စလင္(မ္) တုိ႔သည္ အီဂ်စ္၊ ဆီးရီး ယား ႏွင့္ အိႏိ္ၵယႏုိင္ငံမ်ားသို႔ သြားေရာက္ ခုိလႈံခဲ့ၾကသည္။

အစၥမာအီလီမ်ား၏ အလာမြတ္ေဒသသည္လည္း မြန္ဂုိမ်ား၏လက္တြင္း က်ေရာက္ခဲ့၍ ျပည္သူမ်ား အတုံးအ႐ုံး အသတ္ခံခဲ့ၾကရသည္။ (ဆယ္လ္ဂြ်တ္)မ်ား၏ (ရြမ္)(ေခၚ)ေရာမ အျဖစ္ တည္ ေဆာက္ထားေသာ တူရကီႏုိင္ငံကုိ ခုခံမႈမျပဳဘဲ မြန္ဂုိမ်ား၏ လက္သို႔ အပ္ခဲ့သည္။

မြတ္စလင္(မ္) အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအတြင္းမွ အီဂ်စ္ျပည္ကုိ တူရကီလက္ေအာက္ခံ အျဖစ္အုပ္ ခ်ဳပ္ေသာ စူလ္တန္ ေဘဘာရ္သည္ မြန္ဂုိမ်ား၏က်ဴးေက်ာ္မႈကုိ ပထမဦးဆုံး ခုခံတြန္းလွန္ ခဲ့သူတစ္ ဦးျဖစ္သည္။ ေအဒီ ၁၂၆၀တြင္ စူလ္တန္ေဘဘာသည္ မြန္ဂုိစစ္တပ္ကုိ ပါလက္ စတုိင္းေျမာက္ပုိင္း(အိန္းဂ်လြတ္)အရပ္တြင္ အႀကီးအက်ယ္ထုိး ႏွက္ႏုိင္ခဲ့သည္။ မြန္ဂိုမ်ား အားလုံး အလုံး အရင္းျဖင့္ ျပန္လည္ထုိးစစ္ ဆင္ခဲ့သည့္အ တြက္ စူလ္တန္ေဘဘာသည္ ေဒ လီၿမိဳ႕သို႔လမ္းေၾကာင္းေျပာင္း၍ ေဒလီျမိဳ႕တြင္စူလ္တန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစ နစ္ကုိ ထူေထာင္ခဲ့ သည္။

ထုိအခ်ိန္တြင္ မြန္ဂုိမ်ားသည္ မြတ္စလင္(မ္)မ်ား၏ အခ်က္အျခာက်ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားကုိ သိမ္းပုိက္၍ အုပ္ ခ်ဳပ္လွ်က္ ရွိသည္။

မြန္ဂုိတာတာမ်ားအုပ္စုလုိက္အစၥလာမ္ကုိလက္ခံလာျခင္း

၁၃ရာစုအကုန္ ၁၄ရာစုအစတြင္ မြန္ဂုိတာတာအားလုံးသည္ အစၥလာမ္သာသနာသုိ႔ ကူးေျပာင္းလာခဲ့ၾက သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ အခ်က္အခ်ာက်ေသာ နယ္ပယ္မ်ားတြင္ မြတ္စလင္(မ္)မ်ား သည္ တန္ခုိးအာဏာ ႀကီးေသာ အုပ္ ခ်ဳပ္သူမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။

ၾကမ္းတမ္းေသာ စိတ္ဓါတ္ရွိသည့္ မြန္ဂုိမ်ားသည္ အစၥလာမ္သာသနာ၏ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ ေသာလမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားက ၎တုိ႔၏စိတ္ႏွလုံးအတြင္းသို႔ ထုိးေဖာက္၀င္ေရာက္ခ႔ဲျပီး ေနာက္ပုိင္းမွ ၄င္းတုိ႔၏ မူလဇာတိအားျဖင့္ အလြန္ရက္ စက္သည့္ စစ္အာဏာရွင္ႀကီးမ်ား ဘ၀မွ သေဘာထားႏူးညံ့ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း ေသာကမာၻ႔အဆင့္မွီ ႏုိင္ငံေရးေခါင္း ေဆာင္မ်ား အ ျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲလာ ခဲ့ေတာ့သည္။

မြန္ဂုိတာတာမ်ားက႔ဲသုိ႔ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳပ္ေသာစစ္အာဏာရွင္မ်ားကုိ မည္သည္႔မြတ္စ လင္မ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ကမွ် အတင္းအဓမၼတုိက္တြန္း၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ဓါးမုိး၍ ေသာ္လည္း ေကာင္း အစၥလာမ္ သာသနာသုိ႔ ၀င္ ေရာက္လာရန္္တုိက္တြန္းခ႔ဲျခင္း မရွိခ႔ဲေပ။ ထုိနည္းတူစြာ စစ္အာဏာရွင္မြန္ဂုိတာတာ မ်ားကုိ ၄င္းတုိ႔ဆႏၵမပါဘဲ မြတ္စလင္မ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္က အ တင္းအဓမၼ အစၥလာမ္သာသနာသုိ႔ ၀င္ေရာက္လာရန္တုိက္တြန္း ျခင္းကုိ လည္း ၄င္းတုိ႔ကေခါင္းငုံ႔၍ ခံၾကမည္႔သူမ်ားမဟုတ္ေပ။

မြန္ဂုိတာတာမ်ားေခတ္သည္ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ေခတ္ႏွင္႔ ႏွစ္ေပါင္းခုႏွစ္ရာေက်ာ္ ကြာျခား လာခ႔ဲေသာ ကာလ ျဖစ္သည္။

ဟိႏၵဴဇာတ္နိမ္႔မ်ားအုပ္စုလုိက္ အစၥလာမ္သာသနာကုိလက္ခံလာျခင္း

မြန္ဂိုတာတာအင္ပါယာေနာက္ပိုင္း ေဒလီၿမိဳ႕၏စူလ္တန္သည္ ၁၃ရာစုႏွင့္၁၄ရာစုအစတြင္ ဘဂၤလား ေျမနိမ့္ေဒသမွ အလြန္ေ၀းေသာ ဘဂၤလားျပည္နယ္အထိ အစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ အစၥ လာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ေ၀းေ၀းေနထုိင္ေသာ ေတာင္တန္းေဒ သမ်ားရွိဟိႏၵဴ(ရတ္ဂ်ပြတ္) လူမ်ဳိးမ်ားမွအပအျခားဟိႏၵဴမ်ားသည္ အစၥလာမ့္ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္တြင္ေန ထုိင္ၾကသည္။ အိႏ္ၵိယႏုိင္ငံတြင္ ဇာတ္ နိမ့္ ဇာတ္ျမင့္ဟူူ၍လူမ်ိဳးခြဲျခား ထားေလ သည္။ အိႏၵိယတြင္ဇာတ္နိမ့္ဇာတ္ျမင့္ခြဲျခားျခင္း၏ အစဥ္အလာမွာ ေခတ္အ ဆက္ဆက္ကပင္ ခြဲျခားမႈမ်ားရွိခ႔ဲ သည္။

မြတ္စလင္မ္မ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူ၀ါဒမွာ လူသားတုိင္းသည္ တူညီေသာအခြင္႔အေရးမ်ား ကုိ တစ္ေျပးညီခံ စားခြင္႔ ရွိရမည္ဟူေသာ မူ၀ါဒျဖင္႔အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ထုိ႔အတြက္ေၾကာင္႔ ၄င္းတုိ႔၏ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးေအာက္တြင္ မြတ္စလင္မ္ မဟုတ္ေသာ လူမ်ဳိးမ်ားအားလုံး တန္း တူအခြင္႔အေရးမ်ားရရွိခ႔ဲၾကသည္။ မြတ္စလင္မ္အုပ္ ခ်ဳပ္မႈ ေအာက္တြင္ဟိႏၵဴ ဇာတ္နိမ္႔မ်ား သည္ အမ်ားစုျဖစ္သည္။

အစၥလာမ္သာသနာတြင္ လူ႔အဆင္႔အတန္းခြဲျခားမႈ မရွိေသာေၾကာင္႔ ဟိႏၵဴဇာတ္နိမ္႔မ်ားအ တြင္းမွ လူအမ်ားစုသည္ အစၥလာမ္သာသနာသုိ႔ ၀င္ေရာက္လက္ခံလာခ႔ဲၾကသည္။

မဂုိအင္ပါယာေခတ္အစၥလာမ္သာသနာ

အက္ဘာရ္ (ေအဒီ၁၅၄၂-၁၆၀၅)သည္ အိႏ္ၵိယေျမာက္ပိုင္းကို တည္တံ့ခိုင္ၿမဲစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ ႏိုင္ခဲ့သည္။ အက္ဘာရ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခ်ိန္အတြင္း ပန္ဂ်တ္ျပည္နယ္ မလ္ဘာအရပ္ႏွင့္ ဒက္ကန္ နယ္ေျမ မ်ားအထိအစၥလာမ္ သာသနာသုိ႔ ၀င္ ေရာက္လာသူ မ်ားျပား ခ႔ဲသည္။ အက္ဘာရ္ ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ တိုင္းသူျပည္သား အားလံုး တူညီေသာ အ ခြင့္အေရးမ်ားကို တစ္ ေျပးညီခံစားၾက ရသည္။

မိမိတို႔ႏွစ္သက္ၾကေသာ အယူ၀ါဒမ်ားကို ယံုၾကည္ခြင့္ရွိၾကသည္။ ၎၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္တြင္မြတ္စလင္မ္ မ်ားမွာ လူနည္းစုမ်ားသာျဖစ္သည္။အမ်ားစုမွာဟိႏၵဴဘာသာ၀င္ မ်ားျဖစ္သည္။ အက္ဘာရ္၏အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္ တြင္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာႏွင့္ လူမ်ဳိးေရး ဆိုင္ရာပဋိပကၡတ္မ်ား အလ်ဥ္းမရွိခဲ့ေပ။ ဟိႏၵဴ မ်ားအတြင္း မ်ားစြာေသာ ဇာတ္အဆင့္အ တန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိခဲ့ သည္။ ထိုဇာတ္အဆင့္အတန္းမ်ား အ လိုက္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာ အယူ၀ါ ဒမ်ားလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိခဲ့ၾကသည္။ ထိုကဲ့သို႔ပင္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ ယာန္၊ စြႏ္ၷီမြတ္စလင္မ္ မ်ား၊ ရွီယာမြတ္စလင္မ္ မ်ား၊ အစၥမာအီလီမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုဘာသာ ၀င္ အားလံုးသည္ မိမိတို႔၏သာသနာ အယူ၀ါဒမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ပိုင္ခြင့္ ရွိခဲ့ၾကသည္။

၁၄ရာစုႏွင့္၁၅ရာစုၾကားတြင္ ဟိႏၵဴဇတ္အသီးသီးတို႔မွလူမ်ားစုႏွင့္ မြတ္စလင္မ္မ်ားပူးေပါင္း ၍ လူမ်ဳိးေရးအဖြဲႀကီးကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ အဖြဲ႕၏ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ လူမ်ဳိးမတူ၊ ဘာသာ မတူ သူမ်ားအတြင္း စည္း လံုးညီ ညြတ္မႈကို ပိုမို ခုိင္ၿမဲရန္ႏွင့္ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ၿပိဳကြဲျခင္းမွ ကာကြယ္ရန္ ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္က ဘာသာမတူသူ၊ လူမ်ဳိးမတူသူမ်ားအတြင္း စည္းလံုးညီညြတ္၍ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္း ရွိေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႀကီးကို အိႏ္ၵိယႏုိင္ငံတြင္ စံျပတည္ေထာင္ႏိုင္ ခဲ့သည္။

အိႏၵိယရုိးရာကုိအေျခခံအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း

အက္ဘာရ္သည္ အိႏ္ၵိယႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ရာ၌ လူမ်ားစုျဖစ္ေသာ ဟိႏၵဴရိုးရာဓေလ့ကို အ ေျခခံေသာအုပ္ ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့သည့္အတြက္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး အ ျပည့္အ၀ ရရွိခဲ့သည္။ အက္ ဘာရ္သည္ မြတ္စ လင္မ္ဘုရင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဟိႏၵဴဴအမ်ား စုထံမွ “ဂ်စ္ဇယာ”(ခ) ဘာသာျခားမ်ားထံမွ လံုၿခံဳေရးခြန္ေကာက္ခံျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ အက္ ဘာရ္သည္ ဟိႏၵဴမ်ား ကို ေလးစားျခင္းအားျဖင့္ မိမိ အလြန္၀ါ သနာထံုေသာအမဲလုိက္ ျခင္း အမႈ ကိုလည္း စြန္႔လႊတ္ခဲ့သည္။ သက္သတ္ လြတ္စားျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အတြက္ ဟိႏၵဴမ်ား၏ ေလးစားမႈ ကိုခံ ခဲ့ရေသာ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ ေအဒီ ၁၅၇၅တြင္ ဘာသာေပါင္းစံု ခ်စ္ၾကည္ေရးအထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္သည့္ သာ သနာ႔ဗိမာန္၀တ္ေက်ာင္း ၾကီးကိုတည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ထိုဗိမာန္ႀကီးတြင္ ဘာသာေပါင္းစံုမွ ပညာရွင္မ်ား ဘာသာ ေရးဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပသည္။

ထုိသုိ႔အားျဖင္႔ အိႏၵိယႏႈိင္ငံအတြင္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ အတင္းအဓမၼတုိက္တြန္း ႏႈိးေဆာ္ျခင္းမရွိ ဘဲ ဟိႏၵဴ အမ်ားစုသည္ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္မ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။

ေအာ္တုိမန္ေခတ္အစၥလာမ္သာသနာ

ေအဒီ၁၅၃၀ေအာ္တုိမန္ေခတ္တြင္ ဥေရာပႏွင့္ၾသစတီးယားႏိုင္ငံ ဗိီယန္နာၿမိဳ႕ရွိလူမ်ားစု အစၥလာမ္သာသ နာကုိ လက္ခံခဲ့သည္။ စူလ္တန္သည္က်ယ္၀န္းေသာ နယ္ပယ္မ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ခဲ့ သည္။ စူလ္တန္လက္ ေအာက္ရွိ ျပည္သူမ်ားကို ခြဲျခားမႈမရွိဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ သည့္အတြက္ ဂ်ဴး၊ ခရစ္ယာန္၊ အာရဗ္၊ တူရကီ၊ ကုန္သည္၊ အိုလမာ၊ ဆူဖီမ်ားအားလံုး လြတ္လပ္စြာျဖင့္ မိမိတို႔ ၏ယံုၾကည္ရာကို ကိုးကြယ္ပိုင္ခြင့္ရွိခဲ့ ၾက သည္။ ဗဟိုတြင္ စူလ္ တန္ဘု ရင္က အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ““ပါ႐ွား””ဟု ေခၚေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႈးမ်ား က အုပ္ခ်ဳပ္ၾကသည္။

ေအဒီ၁၅၂၀-၁၅၆၆တြင္ ဆူလိုင္မာန္ကာႏူနီ(တရာမွ်တေသာဆူလုိင္မာန္)လက္ထက္တြင္ ေအာ္တိုမန္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးသည္ အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္႐ွိခဲ႔သည္။ ျမင့္ျမတ္ေသာ ဆူ လိုင္မာန္ ဟူ၍ လည္းေကာင္း တရားမွ်တေသာ ဆူလုိင္မာန္ဟူ၍လည္းေကာင္း အေနာက္ တိုင္းမ်ားကသိထားၾကသည္။ သူ၏တရားမွ် တေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ႏႈိင ္ငံတစ္ကာက ယ ေန႔တုိင္အသိအ မွတ္ျပဳလွ်က္ ရွိေနေၾကာင္းကုိ - အေမရိကန္ ႏႈိင္ငံ၀ါရွင္တန္ဒီစီရွိ တရား ရုံးခ်ဳပ္္ အေဆာက္အဦးၾကီးတြင္ သူ၏ကုိယ္တစ္ပုိင္းပုံေအာက္တြင္ ဆူလုိင္မာန္ ကာနႈနီ (တရားမွ်တေသာ-ဆူလုိင္ မာန္) ဟူ၍ခ်ိတ္ဆြဲထားေပသည္။

ထုိက႔ဲသုိ႔ႏႈိင္ငံတစ္ကာက ယေန႔ထက္တုိင္အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံရေသာတရားမွ်တသည္႔ မြတ္စလင္မ္အုပ္ခ်ဳပ္သူ မ်ားသည္ (အစၥလာမ္သာသာသနာ၏ အဆုံးအမျဖစ္ေသာအစၥ လာမ္သာ သနာအတြင္းသုိ႔အတင္း အဓမၼ၀င္ ေရာက္ ရန္မတုိက္တြန္းရ) ဟူေသာအမိန္႔ကုိ ဆန္႔က်င္လွ်က္ အစၥလာမ္သာသနာအတြင္းသုိ႔ အ တင္းအဓမၼ ဓါးမုိး၍သြတ္ သြင္းခ႔ဲသည္ ဟုဆုိျခင္းသည္ ဓမၼ ဓိဌာန္မက်ေသာ မတရားစြတ္စြဲခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ ေပသည္။

ခန႔္ညားထယ္၀ါေသာအစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး( ေအဒီ ၁၅၀၀-၁၇၀၀)

ထုိေခတ္မြတ္စလင္မ္မ်ားသည္ ႀကီးမားေသာ နယ္ေျမႀကီးမ်ားကို ထိမ္းခ်ဳပ္၍ ထိေရာက္စြာ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ ၾကသည္။ ၎တို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ စစ္တပ္ကိုအေျခခံ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာစ နစ္ျဖစ္ သည္။ ထိုေခတ္ထိုအ ခါက ဥေရာပတြင္ လည္း ဘုရင္စနစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္၍ စစ္ တပ္ကိုပင္အေျခခံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေပသည္။ စစ္တပ္ကုိအေျခခံေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးသည္ေခတ္ ကာလအေလွ်ာက္ ေပၚေပါက္ထြန္းကားေနေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး စနစ္ပင္။

သို႔ေသာ္အေနာက္တိုင္း သမိုင္းဆရာမ်ားက မြတ္စလင္မ္တို႔၏ စစ္တပ္ကိုေနာက္ခံထား အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကိုသာ ျပစ္တင္ေ၀ဖန္လွ်က္ အစၥလာမ္သာသနာ၏မူ၀ါဒသည္စစ္တပ္ ကို အေျခခံ ေသာ စစ္၀ါဒႀကီးစိုး သည့္ စနစ္ျဖစ္ သည္ဟု ယိုးမယ္ဖြဲ႔ခ်ဲ႕ကားေရးသားခဲ့ၾက ေပသည္။

၁၅ရာစုေႏွာင္းပိုင္း၁၆ရာစုအစ၌ အီရန္ႏိုင္ငံတြင္ ဆဖာဖစ္ဒ္အင္ပါယာ ဟူ၍လည္း ေကာင္း၊ အိႏ္ၵိယႏိုင္ငံတြင္ မဂို အင္ပါယာ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အနာတိုးလီးယား(ေခၚ)တူရ ကီ၊ ဆီး ရီးယား ေျမာက္အာဖရိက ႏွင့္ အာေရးဗီး ယား တို႔တြင္ ေအာ္တိုမန္အင္ပါယာ ဟူ၍ လည္း ေကာင္း ကမာၻ႔အဓိကက်ေသာ အစၥလာမ့္ အင္ပါယာသံုးခုကိုတည္ ေထာင္ ခဲ့သည္။

အလားတူဆီးရိးယားႏိုင္ငံ ခ်ိဳင့္၀ွမ္းေဒသႏွင့္ဥဇဘက္ကစၥတန္တြင္ ႀကီးမားေသာမြတ္စ လင္မ္ျပည္နယ္ အျဖစ္တည္ ေထာင္ခဲ့သည္။ ထိုနည္းတူစြာေမာ္႐ိုကိုႏုိင္ငံကို ရွီယာမ်ားက မြတ္စလင္မ္ ျပည္နယ္အျဖစ္ သီး ျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ၾက သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ မြတ္စလင္မ္မ်ား သည္ မေလးကၽြန္းဆြယ္တြင္ တ႐ုတ္၊ဂ်ပန္၊ဟိႏၵဴ မ်ားႏွင့္အၿပိဳင္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္မႈျပဳ ၾကသည္။

၁၆ရာစုတြင္ မြတ္စလင္မ္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံတကာအတြင္း ေအာင္ျမင္ဆံုးေသာ ကုန္သြယ္ သူမ်ားအျဖစ္ လူသိမ်ားခဲ့ သည္။ ၁၆ရာစုသည္ မြတ္စလင္မ္မ်ား၏ ေအာင္ျမင္မႈ ရာစုႏွစ္ ဟုဆိုရေပ မည္။ အထူးသျဖင့္ အဓိက မြတ္စလင္မ္ အင္ပါယာသံုးခုအျပင္ အျခားမြတ္စ လင္မ္ျပည္နယ္မ်ား အားလံုးတြင္ ကုရ္အာန္ ၏အေျခခံမူ၀ါဒျဖစ္ေသာ (လူတိုင္း သည္တူ ညီေသာအခြင့္အေရး မ်ားကိုတန္းတူခံစားခြင့္ရခဲ့ၾကသည္။) ထိုကဲ့သို႕အုပ္ခ်ဳပ္ခံျပည္ သူမ်ားအတြင္း မြတ္ စလင္မ္မ်ားေရာ၊ မြတ္စလင္မ္မဟုတ္သူမ်ားပါ တေျပးညီအက်ဳိးခံ စားခြင့္ရွိ ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားေအာက္ တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

တရားမွ်တေသာ မြတ္စလင္မ္အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားႏွင္႔္ မြတ္စလင္မ္တုိ႔၏ လက္ေတြ႔ဘ၀တည္ ေဆာက္မႈမ်ားက အစၥ လာမ္သာသနာ၏ အႏွစ္သာရမ်ားကုိ ပါတ္၀န္းက်င္ရွိ မြတ္စလင္မ္ မဟုတ္သူ မ်ားကုိပါ ထင္ဟပ္ေစ ခဲ႔သည္။ ထုိသုိ႔ ေသာအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင္႔ အစၥလာမ္သာ သနာသည္ ကမာၻ႔လူသားတစ္ရပ္လုံးအတြက္ စြဲမက္ႏွစ္သက္ဖြယ္ရာ သာသနာတစ္ရပ္ ျဖစ္ခ႔ဲ၍ အစၥလာမ့္ ေအးရိပ္ဆာယာသုိ႔ ၀င္လာမစဲတစသဲသဲ ျဖစ္ခဲ႔ ျခင္းျဖစ္သည္။

အင္ရွာအလႅာ အလ်င္းသင္႔ပါက ထုိအေၾကာင္းကုိပင္ ပုိမုိက်ယ္ျပန္႔စြာ တင္ျပပါဦးမည္။

ဦးစုိးလြင္(ျငိမ္းခ်မ္းလွ်ပ္စစ္)

ကုိးကားစာအုပ္မ်ား

Armstrong,Karen, Mohammed; A Biography of the Prophet (London 1991)

Gabrieli Francesco, Mohammed and the Conquests of Islam.(trans. Virginia Luling and Rosamund Linell (London 168)

. Rosenthal, F. Knowledge Triumphant;The Concept of knowledge in Medieval Islam.(Leiden 1970)

. Lewis Bernard, The Muslim Discovery of Europe (New York, London 1982)

www.quraninburmese.com မွကူးယူေဖၚျပသည္။

No comments:

Post a Comment