Tuesday, 8 November 2011

အစၥလာမ္သာသနာသည္ ဓါးမုိး၍ျဖန္႔ခ်ီခ႔ဲသေလာ(၂)

အစၥလာမ္သာသနာသည္ ဓါးမုိး၍ျဖန္႔ခ်ီခ႔ဲသေလာ(၂)

သမၼတအြမၼရ္ေခတ္အစၥလာမ္သာသနာ

အြမၼရ္(ေအဒီ ၆၃၄-၆၄၄)သည္ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ မြတ္စလင္(မ္) အသိုက္အၿမံဳ ႀကီးအား ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းရန္အတြက္္ မြတ္စလင္(မ္)မ်ား၏ ဒုတိယ သမၼတ ဖစ္ လာခဲ့သည္။ သူ႔အား အမ်ားမြတ္စ လင္ (မ္)မ်ားက (အမီရြလ္မုအ္ေမနီး) သက္၀င္ ယံုၾကည္သူမ်ား၏ အႀကီးအကဲဟူ၍ ေခၚေ၀ၚ ၾကသည္။ သူ၏တရား မွ်တ ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္းျပီး ကမာၻ႔အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ား၊ေကာလိပ္မ်ားႏွင့္တကၠသိုလ္ မ်ားတြင္ ယ ေန႔ တိုင္သင္ၾကားေပးလ်က္ရွိသည္။ သမၼတႀကီးသည္“အြမၼဟ္”ဟူေသာမြတ္စ လင္မ္အသုိက္အျမဳံၾကီး ကုိ တမန္ ေတာ္ မုဟမၼဒ္ႏွင္႔ ပဌမဆုံးခလီဖာ အဘူဘကာရ္ တုိ႔နည္းတူ ပိုမိုခုိင္မာက်စ္လ်စ္စြာ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္း ႏိုင္ခဲ့သည္။

ထိုသို႔ တရားမွ်တေသာ ေခါင္းေဆာင္မႈေၾကာင့္ ေအဒီ၆၃၆တြင္ ေျမာက္ပိုင္းပါလက္စတုိင္း၊ ေအဒီ၆၃၈တြင္ ေဂ်႐ုဆ လင္(မ္)ႏွင္႔ ေအဒီ၆၄၁တြင္ ပါလက္စတုိင္း၊ ဆီးရီးယားႏွင့္အီဂ်စ္နယ္ေျမမ်ားတြင္ အစၥလာမ့္ေအးရိပ္ဆာယာ ေအာက္ သုိ႔၀င္ေရာက္လာသူမ်ားအံ့မခန္း ဖြယ္ရာအျဖစ္ မ်ားျပားလာခ႔ဲသည္။ ေအဒီ ၆၄၄တြင္ေျမာက္အာဖရိ က ကမ္း႐ုိး တန္းတစ္ ေလွ်ာက္အထိ အစၥ လာမ္သာသနာကုိ လက္ခံသူမ်ားျပား လာခဲဲ့သည္။

တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္က မဒီနာျမိဳ႕မွပထမဦးဆံုးစတင္ တည္ေဆာက္ခဲ႔ေသာ“အြမၼဟ္”ဟုေခၚ ေသာမြတ္စလင္မ္ အသုိက္အျမံဳၾကီးသည္ ႏွစ္(၂၀)အတြင္း အလြန္တရာမွ် ပမာဏၾကီး မားေသာ အသုိက္အျမံဳၾကီး ျဖစ္လာသည္။ တမန္ေတာ္၏ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္တစ္ရာအတြင္း ဥေရာပအေနာက္ေတာင္ပုိင္းရွိ ျပင္သစ္၊စပိန္နယ္စပ္ႏွင္႔ ေျမထဲပင္ လယ္ေဒသမွ ဟိမ၀ႏာၱ ေတာင္တန္းရွိနယ္ ပယ္မ်ားအထိ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံမွ အစၥလာမ့္ ေအးရိပ္ဆာယာ အရိပ္အာ ၀ါသေအာက္သုိ႔ ၀င္ေရာက္လာခ႔ဲၾကသည္။

တမဟုတ္ခ်င္းေျပာင္းလဲသြားေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကီး

အစၥလာမ္မတိုင္မွီ သာသနာပ မိရိုးဖလာအရဗ္မ်ား၏ဘ၀အား ျပန္လည္သံုးသပ္ၾကည့္ လွ်င္ သူတို႔သည္ ကမာၻ တစ္ ၀ွမ္းရွိ လူသားတစ္ရပ္လံုး၏ အပယ္ခံ၊အႏွိမ္ခံ၊အမုန္းခံ၊လူသား မ်ားသာ ျဖစ္ခဲ့၍၊ အခ်င္းခ်င္း အုပ္စုဖြဲ႕ တုိ္က္ခုိက္ ၊ သတ္ျဖတ္၊လုယက္၊ ဆိုးသြမ္းလွ်က္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အခ်င္းခ်င္းပင္လွ်င္ အယံုအၾကည္ကင္းမဲ့ျခင္း၌သာ ရွိေန ခဲ့ေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္ စည္း လံုးညီၫြတ္မႈဗ်န္းဗ်န္းႀကီးၿပိဳ ကြဲေနေသာ ၀ရုန္းသုန္းကားလူ႔အဖြဲ႕ အစည္း ႀကီးတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထိုသို႔အသံုးမ၀င္ ေအာက္တန္းက်ေနေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္မွ အစၥလာမ္သာသနာ ၏ ေအးရိပ္ဆာ ယာ ေအာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိျပီးမွ ရိပ္ကနဲေသာအခ်ိန္ကာလအတြင္း ကမာၻ တစ္၀ွမ္းရွိ လူသားတစ္ရပ္လုံးအတြက္ စံျပ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္လာခဲ့ေတာ့သည္။ အရဗ္ မ်ားသည္ယင္းက႔ဲသုိ႔ အခ်ိန္တုိတုိအတြင္း ေျပာင္း လဲသြားျခင္းသည္ အစၥလာမ္သာသ နာကုိ လက္ခံယုံၾကည္ ၍ ကုရ္အာန္ျပစနစ္ဇယားအတိုင္း လက္ေတြ႔ဘ၀တည္ေဆာက္ ႏႈိင္ခ႔ဲ ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ကုိသမုိင္းက သက္ေသခံလွ်က္ရွိေနသည္။

အစၥလာမ္သာသနာ၏ အေျခခံဥပေဒျဖစ္ေသာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္သည္ကားကာလမ ေရြး၊ ေဒသမေရြး လူမ်ိဳး မေရြး လိုက္နာသူတိုင္းအား တဟုန္ထိုး တိုးတက္ေစ သည့္ အေတြးအေခၚ အ ယူအဆ၊ထက္ျမက္ မႈႏွင့္ ေတာ္လွန္ သတိမ်ားကိုေပးစြမ္းႏိုင္ဆံုးေသာ က်မ္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးပင္ျဖစ္ေတာ့၏။ နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေမွာင္က်ေနေသာသူ မ်ားအ တြက္ ၀ိဇ္ၨာအလင္းေဆာင္ ေဆး ေကာင္းႀကီးတစ္လက္ပင္ ျဖစ္ေတာ့၏။

တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္၏ ေခတ္ကာလက မဒီနာၿမိဳ႕တြင္ စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ မြတ္စ လင္(မ္)အသိုက္ အၿမံဳအား အျမစ္ျပတ္သုတ္သင္ပစ္ရန္ မကၠာဟ္ျမိဳ႔သားမ်ားႏွင့္ မဒီနာပတ္ ၀န္းက်င္ ရွိမြတ္စလင္(မ္)မဟုတ္သူမ်ားက ေျပာင္ ေျပာင္တင္းတင္းတစ္မ်ိဳး၊ လွ်ိဳ႔၀ွက္၍တစ္ ဖံု၊ အခ်င္းခ်င္းၾကားသပ္လွ်ိဳသြင္း ေသြးခြဲေစလွ်က္တစ္ နည္း၊ ဖ်ားေယာင္း ေသြးေဆာင္ လွ်က္တလွည့္၊ အ ဖန္ဖန္အလီလီ မနားတမ္းက်ိဳးပမ္းခဲ့ၾက သည္သာ။

မြတ္စလင္မ္မ်ားကုိ ျပိဳကြဲပ်က္စီးရန္ ၾကံစည္မႈမ်ားသည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ရွိေနခဲ႔ျခင္းႏွင္႔ အတူ ယေန႔တုိင္လည္း တည္ရွိေနျမဲပင္။

သို႔ေသာ္ ရန္သူတို႔၏ထိုးႏွက္ခ်က္သည္ကား ေက်ာက္ေဆာင္အား ေလတိုက္ဘိသကဲ့သို႔ တိုက္ခတ္လာ ေသာေလ သည္သာ တစ္ဖ်တ္ဖ်တ္ဦးကြဲသြားလွ်က္ ေက်ာက္ေဆာင္သည္ ကား အ ေနအထားမပ်က္ မား မားမတ္ရပ္တည္ ခဲ့သည္သာ ျဖစ္ေတာ့၏။ ယင္းမွာတု ႏႈိင္းမဲ့ကိုးကြယ္ရာအရွင္၏ အေရာင္တင္ ေပးျခင္း တည္းဟူသည့္ (ကုရ္အာန္ ဟူေသာ အေရာင္ကိုဆိုးၾကလွ်က္) (၂း၁၃၈) အေသြးတူ အေရာင္ တူ အသိုက္ အၿမံဳ တစ္ခုကို ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ပင္။



ျငိမ္းခ်မ္းသည္႔ဗိမၼာန္ေအာက္၀ယ္

သမၼတအြမၼရ္ေခတ္က မြတ္စလင္(မ္)အသုိက္အၿမံဳႀကီးကို ၿငိမ္းခ်မ္းသည့္ဗိမၼာန္ (ဒါရုလ္ဆ လာမ္)ဟုေခၚ ဆိုၿပီး။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အစၥလာမ္ေအးရိပ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာစနစ္ ကို (ဒါ ရုလ္ဆ လာမ္)ဟု ေခၚတြင္လာ ခဲ့ကာ၊ အစၥလာမ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမဟုတ္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားကုိ (ဒါရိုဟရာဘ္) စစ္သခ်ႋဳင္းဟု ေခၚတြင္လာသည္ထိ ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။ ထိုသို႔ ျဖစ္လာရျခင္း အေၾကာင္းမွာ-

ထုိအစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္တြင္ ေနထိုင္ေသာ ဂ်ဴး၊ ခရစ္ယာန္၊ ဇို႐ိုအက္စတာႏွင့္ အျခားေသာ သာသ နာ၀င္မ်ား ၏ ဘ၀ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မြတ္စလင္(မ္)အစိုးရ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက အျပည့္ အ၀တာ၀န္ယူေပးခဲ့ သည္။ တုိင္းျပည္ လံု ၿခံဳေရး ထိုသူမ်ား၏ဘ၀လံုၿခံဳေရးအတြက္ မြတ္စလင္(မ္)အစိုးရကေကာက္ခံေသာအ ခြန္ဘ႑ာကို““ဂ်စ္ဇယာ””ဟု ေခၚ၍ ထိုအခြန္သည္ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္မ်ားကအစိုးရအားေပးေဆာင္ ရသည့္ (ဇကားသ္) ဆင္းရဲသားမ်ား၏ ဘ၀လုံျခဳံေရးခြန္ထက္ လြန္စြာေလွ်ာ့နည္းေပသည္။ ထုိသူမ်ား သည္ အစၥလာမ္အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္တြင္ ဘာသေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကိုအျပည့္အ၀ရခဲ့ၾကသည္။

ထိုသို႔ အစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ေအာက္၌ပင္ သူတို႔၏ဘ၀မွာ ဘာသာေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး ဆုိင္ရာ ကိစၥ ရပ္မ်ားကို လြတ္လပ္ခြင့္ရရွိၾကပါလ်က္ ဘိုင္ဇန္တိုင္းအင္ပါယာ လက္ ေအာက္ရွိျပည္သူမ်ား သည္ ဘာသာေရး ဆုိင္ရာလြတ္လပ္မႈ အႀကီးအက်ယ္ ဆံုး႐ႈံးခဲ့ၾကရေလသည္။ အလားတူ ဘိုင္ဇန္တိုင္း ၏ ထာ၀ရၿပိဳင္ဘက္ ပါရွန္း အင္ပါယာေအာက္ရွိ လူသားမ်ား မွာလည္း ဆင္းရဲမြဲေတြ ဖြတ္ဘိုးေအဘ၀ျဖင့္ မလူးသာမလႈပ္သာ ျဖစ္ခဲ့ ရေပ သည္။

ထိုအခ်ိန္သည္ အစၥလာမ့္ထီးရိပ္၏အျပင္ဘက္တြင္ ပါရွန္းအင္ပါယာႏွင့္ဘုိင္ဇန္တုိင္း အင္ပါယာတုိ႔မွာ အႀကီးအ က်ယ္ အင္အားၿပိဳင္ဆိုင္လ်က္ရွိေသာ ကာလ ျဖစ္သည္။



ပါရွန္းအင္ပါယာ

ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဘတစ္ျပန္က်ားတစ္ျပန္ စစ္ခင္းေနျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္ဖက္စလုံးအင္အား ကုန္ခန္းလ်က္ရွိ ေသာ ကာလလည္းျဖစ္သည္။ ပါရွန္းအင္ပါယာအတြင္း ဂုိဏ္းဂဏကြဲမ်ား အခ်င္း ခ်င္း အၿမဲတမ္းတုိက္ ခုိက္လ်က္ရွိသည့္ အျပင္ ထုိအင္ပါယာ၏ အဓိကစီးပြားေရးျဖစ္ေသာ စုိက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းမွာလည္း ရာ သီဥတု ဆုိးရြာမႈဒဏ္ကုိ မၾကာ ခဏၾကံဳေတြ႕ရၿပီး စုိက္ခင္းမ်ား ပ်က္စီးခဲ့ရသည္။ ထိုသို႔ ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ စီးပြားပ်က္မႈ ထပ္ဆင့္ကြမ္းဒဏ္ကို ခံရ ေသာ ျပည္သူလူထုမွာ ဘ၀ရပ္တည္မႈ ယိုင္နဲ႔သြားခဲ့သည္။

ဘိုင္ဇန္တိုင္အင္ပါယာ

ဂရိအယူ၀ါဒေအာက္တြင္ ခရစ္ယာန္မ်ားအဖို႔ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံၾကရသည့္အတြက္ ဘုိင္ဇန္တုိင္းအင္ပါ ယာ၏ ပုိင္နက္အတြင္းက်ေရာက္ေသာ ဆီးရီးယားႏွင့္အာဖရိကေျမာက္ပုိင္းရွိ ျပည္ သူမ်ားအတြင္း ျပင္း ထန္သည့္ ဂရိ အယူ၀ါဒေၾကာင့္ စည္းလုံးညီၫြတ္မႈ ၿပဳိကြဲလ်က္ရွိသည္။ သူတို႔အေနျဖင့္ ဘိုင္ဇန္တိုင္း လက္ေအာက္တြင္ ေနရ သည္ထက္ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင္႔ အ ျပည္႔ရွိေသာ အစၥလာမ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ ထီး ရိပ္ကိုခိုလံႈလိုစိတ္မ်ား တစ္ ဖြားဖြား ေပၚလာေပေတာ့သည္။



၀င္လာမစဲ တသဲသဲ

သမၼတအြမၼရ္သည္ ႏိုင္နင္းေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အၿမဲထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ ေႏြးေထြး ေသာ၊ ဘ၀လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရေသာ၊ ေအးခ်မ္းသာယာသည့္ အစၥလာမ္ထီးရိပ္သို႔ ၀င္ေရာက္ခိုလံႈလာ သည့္ နယ္ေျမေဒ သမ်ား၊ ျပည္သူလူထုမ်ားမွာ ၀င္လာမစဲ တသဲသဲ ျဖစ္လွ်က္ အစၥလာမ္ဟူသည့္ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးေရစင္ကို ကမာၻ႔လူ သားတစ္ရပ္လံုးက ေသာက္သုံးခြင္႔ ရရွိခ႔ဲၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သမၼတအြမၼရ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအတြင္း၌ အစၥလာမ္ သာ သနာ၏ ဂုဏ္ရွိန္သည္ အထြဋ္္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။

သမၼတအြမၼရ္လက္ထက္အစၥလာမ္သာသနာသည္ပုိမုိက်ယ္၀န္းလာမႈမ်ားကိုအခ်ိဳ႔ေသာသူမ်ားကအစၥလာမ္ သာသ နာသည္ ဓါးမိုး၍ျပဳခ႔ဲေသာသာသနာဟု စြပ္စြဲေရးသားခ်က္မ်ားလည္း ရွိေပ သည္။ အမွန္တကယ္ တြင္ အစၥလာမ္ သာသနာ၏ ဓါးမိုး၍သာသနာျပဳခံခဲ့ရေသာ လူမ်ိဳးႏွင့္အရပ္ေဒသဟူ၍ ကမာၻ႔သမိုင္းတြင္ သက္ေသျပႏိုင္ျခင္း မရွိ ခ႔ဲေခ်။သမၼတအြမၼရ္ေခတ္အစၥလာမ္ သာ သနာ၏ ထီးရိပ္က်ယ္ျပန္႔လာျခင္းမွာ ၀င္ ေရာက္ခိုလႈံလာသူ တိုးပြားလာ ျခင္းေၾကာင့္သာ ျဖစ္ေပသည္။

ဤသည္ အစၥလာမ့္စနစ္၏ ပကတိျဖစ္တည္ရမည့္ နမူနာကို သမၼတၾကီးအုမရ္က တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ႏွင့္ သူ၏ေရွ႔မွ ေနာင္ေတာ္ႀကီး အဘူဘကာရ္တို႔နည္းတူ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ ေဖၚျပသြားျခင္းပင္ျဖစ္ ေတာ့၏။

အင္ရွာအလႅာဟ္ဆက္လက္တင္ျပပါဦးမည္

ဦးစုိးလြင္(ျငိမ္းခ်မ္းလွ်ပ္စစ္)

ကုိးကားစာအုပ္မ်ား

. Armstrong,Karen, Mohammed; A Biography of the Prophet (London 1991)

. Gabrieli Francesco, Mohammed and the Conquests of Islam.(trans. Virginia Luling and Rosamund Linell (London 168)

www.quraninburmese.com မွကူးယူေဖဴျပသည္။

http://www.quraninburmese.com/blog/2011/10/spread-islam/

No comments:

Post a Comment