Tuesday 25 February 2014

ငါးႏွစ္သးအရြယ္ ကေလးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးရမည့္လုပ္ငန္းမ်ား

ငါးႏွစ္သားအရြယ္ကေလး လုပ္ႏုိင္ေသာ လႈပ္႐ႈပ္ရွားမႈမ်ားမွ ေျခတစ္ေခ်ာင္းတည္း ေပၚတြင္ ဘယ္ညာေျပာင္း၍ ခုန္တက္ျခင္း၊ ႀကိဳးခုန္တတ္ျခင္း၊ ခပ္နိမ့္နိမ့္အရာမ်ားကို ေက်ာ္၍ခုန္တက္ျခင္း၊ ကဆုန္ေပါက္၍ ေျပးတတ္ျခင္း၊ အ႐ုပ္ကိုျမင္းကဲ့သို႕ စီးတတ္လာျခင္းတို႕ျဖစ္သည္။ ငါးႏွစ္အရြယ္ကေလး၏ ကာယဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့က်င့္ေပးပါ။
(က) ကေလးငယ္အားေျခစံုရပ္၍ ေရွ႕သို႕ ေျခာက္လက္မခန္႕ခိုင္းပါ။ ထို႕ေနာက္ ေနာက္ဘက္မႈလေနရာသို႕ ျပန္ခုန္ခိုင္းပါ။ ယင္းသို႕ ေရွ႕ခုန္၊ ေနာက္ခုန္ ပံုမွန္ေနာက္ခုန္ လုပ္ခိုင္းပါ။
(ခ) ကေလးကို ေျခဖ်ားေထာက္ေစ၍ အထက္ပါအတိုင္းေရွ႕ခုန္ ေနာက္ခုန္လုပ္ခိုင္းပါ။
(ဂ) ႀကိဳးခုန္ခိုင္ပါ၊ ႀကိဳးခုန္ရာ၌ ေျခဖ၀ါးႏွစ္ဘက္လံုးေျမထိေအာင္ ေရွ႕ခုန္၊ ေနာက္ခုန္ ျပဳလုပ္ေစပါ။
(ဃ) ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းလံုးျဖင့္ ပတ္လည္ခုန္ေပါက္သြားပါေစ။ ထုို႕ေနာက္ ေျခဖ်ားေထာက္၍ ေရွ႕ခုန္ေနာက္ခုန္ ျပဳလုပ္ခိုင္းပါ။ ထို႕ေနာက္ ညာေျခတစ္ေခ်ာင္းတည္းအသံုျပဳ၍ ဆယ္လွမ္း၊ ထို႕ေနာက္ ဘယေျခတစ္ေခ်ာင္းတည္းသံုး၍ ဆယ္လွမ္း ခုန္ေပါက္သြား ပါေစ။
(င) ေျခတစ္ေခ်ာင္း ေထာက္ႀကိဳးခုန္ၿပီး လွည့္လည္ပါေစ။
ဘာသာစကားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ေလ့က်င့္ခန္းမ်ား
ငါးႏွစ္အရြယ္ကေလးသည္ စကားေျပာရာတြင္ စကားအခ်ဳိ႕အသံထြက္မ်ား မွားေနေသာ္လည္း အဓိပၸါယ္ရွိၿပီး အဆင့္ျမင့္စြာ ေျပာလာႏိုင္ပါသည္။ အေတြ႕အႀကံဳ အတြင္းမွာ စကားလံုးမ်ားသံုး ပါက အျပန္အလွန္စကားေျပာလာႏုိင္ပါသည္။ “သူ” “သူတို႕” စသည္ျဖင့္ နာမ္စားအခ်ဳိ႕ကို မွန္ကန္စြာ ေျပာတတ္လာပါည္။ ခက္ခဲေသာ အသံထြက္မ်ားျဖစ္သည့္ ဇ၊ စ် ၊ ခ်၊ ဂ်၊ ရွ စသည္ တို႕ကို ပီသစြာေျပာတတ္လာပါသည္။ မိသားစုေျပာဟန္ႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ေျပာဟန္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ လာတတ္ၿပီးျဖစ္ပါသည္ စကားလုံးအဓိပၸါယ္ကို ေမးတတ္လာသည္။ က်ဳိးေၾကာင္းဆက္စပ္ ေနေသာ ၫႊန္ၾကားခ်က္(၃)ရပ္ကို လိုက္နာဆက္သြယ္တတ္ လာပါသည္။
ငါးႏွစ္အရြယ္ကေလး ဘာသာစကားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့က်င့္ေပး ပါ။
(က) ကေလး၏ မပီသေသာ အသံထြက္မ်ားကို ကေလးေရွ႕တြင္ ေလးေလးမွန္မွန္ဆိုျပပါ။ ကေလးကိုအတုယူ၍ျပန္ဆိုခုိင္းပါ။ တစ္ရက္ႏွစ္ရက္ခန္႕အသံထြက္ ရြတ္ဆိုပါေစ၊ အသံထြက္မွားေသာ စကားလံုးျပဳျပင္ေပးၿပီးေနာက္ ၀ါက်တစ္ေၾကာင္းလံုး ျပန္ေျပာခိုင္းပါ။
(ခ) ကေလးႏွင့္စကားေျပာႏုိင္ရန္ အခ်ိန္ထုတ္ပါ။ ေျပာဆိုမည့္ စကားလံုးႏွင့္ အေၾကာင္း အရာကို ကေလးအား ဦးေဆာင္ခိုင္းပါ။ ကေလးေျပာသည့္စကားလံုးမ်ားႏွင့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ စကားလံုးမ်ားထပ္ထည့္ျဖည့္စြက္ေပးပါ။ ကေလးေျပာသည့္ စကားလံုးမ်ား ႏွင့္ သ႐ုပ္ ေဖာ္စကားလံုးမ်ား “ဟုိပန္းအနီေလးလွတယ္၊ ဟုတ္လား” ဟူ၍ ၀ါက်ရွည္ျဖင့္ ေျပာေပးပါ။
(ဂ) တႏွင့္သ၊ စႏွင့္ဆ၊ စႏွင့္ရွ အသံကြဲျပားပံုကို ဂ႐ုစိုက္သင္ၾကားေပးပါ။
(ဃ) အိပ္ခန္းထဲက မ်က္မွန္ရယ္၊ သတင္းစာရယ္ယူေပးပါဟု ၫႊန္ၾကားၿပီး အကဲခတ္ ၾကည့္ပါ။ေဆာင္ရြက္မႈမွားပါက သတိေပးင အလုပ္ၿပီးသည္ထိ ထပ္ခိုင္းပါ။
(င) ကေလးနားမလည္ေသာ စကားလံုးမ်ားကို ေမးရန္အားေပးပါ၊ ေမးပါက ဂ႐ုတစိုက္ေျဖပါ။ မေသခ်ာပါက အဘိဓါတ္၌ရွာပါ။ အဘိဓါန္ရွာစဥ္ ကေလးလည္း လိုက္ၾကည့္ပါေစ။
ငါးႏွစ္အရြယ္၏ တစ္ကိုယ္ေရ ထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
ငါးႏွစ္အရြယ္ကေလးသည္ သူတစ္ပါးကို အကူအညီေပးရမည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္တတ္ လာၿပီျဖစ္သည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ကစားရသည္ကို ႏွစ္သက္ၿပီး ၿပိဳင္ပြဲစည္းကမ္း ကိုလည္း လိုက္နာ တတ္လာၿပီျဖစ္သည္။ စိတ္ကူးႏွင့္ လက္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္၊ အမွန္ႏွင့္လိမ္ညာျခင္းတို႕ကို လည္း ခြဲျခားတတ္လာပါသည္။ အရြယ္စံုၾကယ္သီးမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ျဖဳတ္တတ္၊ တတ္တတ္ လုပ္ႏိုင္ လာပါသည္။ က်ား-မ လိင္မတူသည့္ သေဘာ၊ အတန္းအဖြဲ႕ကြဲ႕သည့္ သေဘာမ်ားကို လည္း နားလည္စျပဳလာပါသည္။ ကစားျခင္းကိုလည္း တစ္ရက္မွ အျခားတစ္ရပ္သို႕ေျပာင္း၍ ပတ္၀န္းက်င္အေၾကာင္း ေမးတတ္လာပါသည္။ တစ္ကိုယ္ေရထိန္းသိမ္းမႈႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့က်င့္ေပးပါ။
(က) ထမင္းပြဲျပင္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အိမ္ရွင္းလင္းရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ၿခံရွင္းရာတြင္ လည္းေကာင္း ကေလးကိုပါ၀င္ပါေစ။ သူဘာလုပ္ရမည္ကိုဆိုသည္ကို ရွင္းလင္းလြယ္ ကူစြာေျပာပါ။ လြယ္ကူေသာအလုပ္ကိုခိုင္းပါ။ ေသသပ္စြာေဆာင္ရြက္မႈအတြက္ ခ်ီးက်ဴးပါ။
(ခ) အျခားကေလးမ်ားႏွင့္အတူၿပိဳင္ပြဲစည္းကမ္းႏွင့္အညီ ကစားရေသာ ကစားနည္း၌ ပါ၀င္ပါေစ။ ၿပိဳင္ပြဲစည္းကမ္းကို လြယ္ကူပါေစ။ ကေလးကို နားလည္ေအာင္ေျပာျပပါ။ စည္းကမ္းအတိုင္ကစားသည့္အတြက္ ကေလးကို ခ်ီးမြမ္းပါ။ အ႐ႈံးကို လက္ခံႏိုင္ေအာင္ အားေပးပါ။ အၿမဲမႏိုင္ႏိုင္ေၾကာင္း ေနာက္တစ္ႀကိမ္ႏိုင္ေအာင္ႀကိဳးစားရန္လိုေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပညာေပးပါ။
(ဂ) ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ေတြ႕ရေသာ ေခြး၊ ေၾကာင္၊ ၾကက္၊ ဘဲ စသည့္ သတၱ၀ါမ်ား၊ ကား၊ မီးရထား၊ သေဘၤာ၊ ေလယာဥ္ပ်ံစသည့္ယာဥ္မ်ား၏ လႈပ္႐ႈားမႈမ်ားႏွင့္ အသံမ်ားကို ကေလးအားျပဳခိုင္းပါ။ အပင္းမ်ား၏ အသြင္လည္း ေဆာင္ပိုင္းပါ။
(ဃ) အစားမစားမီႏွင့္ စားၿပီး လက္ေဆးျခင္း၊ ဗိစ္မိလ္လာဆို၍စားျခင္း၊ စနစ္တက်စားျခင္း ကိုသင္ေပးပါ။ အိမ္သာတက္စဥ္ ေရသံုးျခင္းကို ဂ႐ုစိုက္သင္ပါ။
(င) စကားေျပာရာတြင္ မွ်တျခင္း၊ ယဥ္ေက်းစြာဆက္ဆံျခင္း၊ ၾကင္နာစြာေျပာျခင္း၊ သည္းခံျခင္းကို ပညာေပးပါ။ ဤအရြယ္တြင္ ဘက္လုိက္မႈ၊ တစ္ဘက္သတ္အျမင္မ်ား အျမစ္တြယ္တယ္သျဖင့္ အထူးဂ႐ုျပဳသင္ၾကားေပးပါ။
အႏုစိတ္ကာယလႈပ္ရွားမႈႏွင့္ အာ႐ံုသိဖြံၿဖိဳးမႈ
ငါးႏွစ္အရြယ္တြင္ မိမိဖိနပ္ကို မိမိ၀တ္တတ္ျခင္း၊ ဓါးတစ္ေခ်ာင္းျဖင့္ အသီးကို ခြဲတတ္လာျခင္း ေလးေထာင့္ပံုကို ကူးယူတတ္လာျခင္း၊ ေ႐ြးခ်ယ္ရာတြင္ အက်ဳိး အေၾကာင္းအေျခခံၿပီး စဥ္းစားတတ္လာျခင္း (မိဘ၏ အကူအညီလိုေသးျခင္း) အခ်က္အလက္သိလိုမႈေၾကာင့္ ေမးခြန္းမ်ားေမးတတ္လာျခင္း၊ သက္မဲ့႐ုပ္ေလာက ကိုလည္းေကာင္း၊ အေရအတြက္၊ ပမာဏ၊ အခ်ိန္၊ ေနရာ စသည့္တို႕ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ ေမးခြန္းမ်ား ေမးလာျခင္းတို႕ ျပဳလာပါသည္။
ကေလးကို ေလ့က်င့္ေပးရန္မွာ ေပါင္းမွန္႕အေပ်ာ့ေပၚတြင္ ေထာပတ္ (သို႕မဟုတ္) ယုိကို ညီညီညာညာေနရာအႏွံ႕သုတ္ေစျခင္း၊ ထို႕ေနာက္ ေပါင္မုန္႕မီးကင္ သို႕မဟုတ္ မုန္႕ႂကြတ္၊ ဘီီစကစ္အေပၚ၌ သုတ္ေစျခင္း ေလ့က်င့္ေပးပါ။ ကေလးဒီေန႕ ဘာလုပ္မလဲဟူ၍ စိတ္ကူးရွိ-မရွိေမးပါ။ သူလုပ္လိုေသာလုပ္ငန္းတြက္ ပစၥည္းမ်ား အေၾကာင္းေဆြးေႏြးပါ။ အရာ၀တၳဳတစ္ခု ၏ လုပ္ငန္းႏွင့္အသံုး၀င္ပံုမ်ားကုိ ေဆြးေႏြး ျပပါ။ ႏွစ္ျခင္း၊ ႏႊာျခင္း၊ လွီးျခင္း၊ ေလာင္းထည့္၊ ေရာေမႊ၊ ၫွစ္၊ ေခ်၊ ခြဲ လွန္၊ ေထာင္း ျခင္း စသည့္ပိုမိုခက္ခဲေသာ အလုပ္မ်ားကို တစ္စအသိေပး ပါ။ တို႕ကို လိုက္ဆြဲ ပါေစ။
ေက်ာင္းသားအရြယ္ရင္ေသြးငယ္
ငရဲမီးမွကာကြယ္ၾက “အို - အမွန္တရားကို သက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသူအေပါင္းတုိ႕၊ အသင္တို႔သည္မိမိတို႕ ကိုယ္ကို လည္းေကာင္း၊ မိမိတို႕၏အိမ္သားတို႕ကိုလည္းေကာင္း၊ ငရဲမီးမွ ကာကြယ္ၾက” (ကုရ္အာန္ ၆၆း၆)
ငရဲမီးမွ ကာကြယ္ျခင္းဟူသည္ အစၥလာမ္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈလမ္းစဥ္ကို သိေအာင္ပညာေပး ျခင္း၊ ယင္း၏လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာေအာင္ စီမံခန္႕ခြဲျခင္းတို႕ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္တမန္ေတာ္ျမတ္၏ ၾသ၀ါဒတြင္လည္း ဖခင္ႏွင့္ မိခင္တုိ႕အား အထူးသတိေပး ထားေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏ “ဖခင္တစ္ဦးအေနျဖင့္ မိမိ၏ရင္ေသြးအား ေပးႏိုင္သည့္ အေကာင္းဆံုး လက္ေဆာင္မွာ ၎အတြက္ေကာင္း ျမတ္ေသာပညာႏွင့္ ေလ့က်င့္ရန္စီစဥ္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။” (မိရွ္ကသ္က်မ္း)
“ အမ်ဳိးသမီးသည္ မိမိတို႕၏ခင္ပြန္၏အိမ္ႏွင့္ သားသမီးတို႕အား ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္သူျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ ယင္းတို႕ႏွင့္ပတ္သတ္၍ စစ္ေဆးျခင္း ခံရမည္ျဖစ္ ေပသည္” (မိရွ္ကာသ္က်မ္း)
ဖခင္ႏွင့္မိခင္ႏွစ္ဦးစလံုး၏တာ၀န္
အစၥလာမ့္လမ္းစဥ္အရ မိသားစုဖြဲ႕စည္းပံုတြင္ အမ်ဳိးသားသည္ အမ်ဳိးသမီးထက္ ေမြးရာပါျမင့္ျမတ္သည္ဟူ၍ မရွိေခ်။ က်ား-မအားလံုးကို အလႅာဟ္က နဖ္စ္၀ိညာဥ္အမ်ဳိးအစားတစ္ခုတည္း မွ ဖန္ဆင္းထားျခင္းျဖစ္ေပသည္ (ကုရ္အာန္ ၄း၁)။ လူသားတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သာလြန္ျမင့္ ျမတ္ျခငး္ကို သတ္က၀ါေခၚ အလႅာဟ္သိစိတ္မျပတ္ထား၍ တာ၀န္ေက်ျခင္းျဖင့္ တိုင္းတာမည္ ျဖစ္သည္။ ကုရ္အာန္ ၄၉း၁၃)။ အိမ္ေထာင္တာ၀န္ခြဲေ၀မႈတြင္ အမ်ဳိးသား၏ ႐ုပ္ခႏၶာဖြဲ႕စည္းပံု သဘာ၀အရ အမ်ဳးိသမီးမ်ား၏အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရသူ အိမ္ေထာင္ ဦးစီးမ်ား (××××) အျဖစ္တာ၀န္ေပးထား၏။ (ကုရ္အာန္၄း၃၄)။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကိုမႈ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္း၀င္းမ်ားျဖစ္လာမည့္ ရင္ေသြးငယ္မ်ားကို အနီးကပ္ပံုသြင္း သူအိမ္ေထာင္ရွင္မ မ်ားအျဖစ္ တာ၀န္ေပးထား၏ အစၥလာမ့္တြင္ ဦးေဆာင္မႈျပဳသူမ်ားကို က်န္သူမ်ားႏွင့္ ႐ႈရာေခၚၫိွႏိႈင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ၫႊန္ၾကားထား၏။ (ကုရ္အာန္ ၃း၁၅၉)။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ခင္ပြန္ႏွင့္ ဇနီးတို႕သည္ မိသားစုေရးရာမ်ားကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ၫွိႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းကိစၥႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္ျပန္ထေျမာက္ရမည့္ ေန႔တြင္ စစ္ေဆးခံၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္။

No comments:

Post a Comment